Strana 1 z 1

Malé auto, veľké divadlo.

Napísané: 31. Decembra 2021, 16:23
od používateľa Admin
1.jpg
Po bežnej verzii Hyundai i20, ktorú sme mali možnosť vyskúšať si ešte v júni, sa nám do rúk dostala aj tá menej bežná – celkom slušne ostrá – Hyundai i20 N. A že to bola jazda...
2.jpg
Divízia N dostáva značku Hyundai do celkom širokého povedomia. Medzi nadšencami ale aj bežnou motoristickou verejnosťou snáď nenarazíte na človeka, ktorý by nevedel, čo je to Nko. Po mega úspešnom Hyundai i30 N prišiel teda logický krok a do portfólia vysokovýkonných vozidiel N, pribudla aj menšia i20. Zaslúži si však nosiť N emblém vo svojej šachovnicovej maske?
3.jpg
Ako to už býva zvykom, poďme si najskôr niečo povedať o tom, ako i20 N vyzerá. Jedno slovo by v tomto prípade mohlo stačiť – výborne. Kto vidí auto spredu, tomu padne do oka široká maska chladiča s vyšperkovaným šachovnicovým vzorom a emblémom N. Áno, diery v maske sú celkom veľké a bude zaujímavé sledovať, čo to časom spraví s chladičom, dizajn je však nezameniteľný a je to azda hlavný identifikátor i20 N. Do toho ostro sa zvažujúca predná kapota s prednými FULL LED svetlami dotvárajú skutočne ostrý a športový výzor. V spätnom zrkadle to musí vyzerať veru agresívne. Vedeli ste, že i20 N je zatiaľ jediné Nko, ktoré neprišlo o predné hmlovky?
4.jpg
Vzadu nájdeme obrovské LED svetlomety prepojené červenou linkou, spodný difúzor s trojuholníkovou hmlovkou a mohutnou koncovkou výfuku. Na streche je decentný spojler. Ten nemusí byť po chuti úplne každému, za nás však OK – je to fresh. Je trochu škoda, že koncovka výfuku sa neušla aj na druhú stranu. Pôsobilo by to o čosi symetrickejšie. Absencia druhej koncovky však neuberá na funkčnosti a zvukovom prejave auta. Bočným stranám auta dominujú nádherné 18-palcové disky a prahové lišty.
5.jpg
Interiér sa od bežnej i20 líši krásnym Nkovým volantom, hlavicou riadiacej páky a modrými doplnkami. Tieto modré doplnky a prešívanie je pekné oživenie, avšak podľa nás sa viac hodí, ak je auto v špecifickej „šmolkovej“ Performance Blue farbe. My sme mali na test červenú Dragon Red a preto to pôsobilo jemne rušivo. Mimochodom ten červený lak sedel autu, ako uliaty. Dosť bolo šmolkových N! Na volante po novom nájdeme okrem tlačidiel prepínania režimov aj tlačidlo na zapnutie automatických medziplynov. Ešte štýlovejšie by bolo, ak by sa týmto červeným gombíkom prebúdzalo tých 204 koní pod kapotou. Pred vodičom je už potom len plne digitálny 10,25-palcový prístrojový štít, ktorý ponúka krásne spracovaný dizajn pri jazde v režime N. Po pravej strane je potom ďalší 10,25-palcov veľký displej infotainmentu, ktorý ponúka zobrazenie máp, nastavení a iných funkcií auta. Pri športovej jazde na okruhu vodič ocení všetky dôležité informácie o radení, preťažení či integrované mapy konkrétnych tratí.
7.jpg
O maximálne pohodlie a držanie tela aj v tých najostrejších zákrutách sa starajú športové sedadlá s vyšším bočným vedením a integrovanými hlavovými opierkami. Povedali by sme, že sú pohodlnejšie oproti tým v i30 N. Škoda len malej stredovej lakťovej opierky. Chápeme však priestorové limity.
8.jpg
A teraz k tomu najzaujímavejšiemu – k jazde. O výkon a dynamiku na okruhu, či ideálne okreskách, sa stará prepĺňaný motor 1.6 T-GDi vyladený na 204 koní (150 kW) a 275 Nm. Ten je spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou N prevodovkou. Pri váhe 1200 kg to robí s touto malou strelkou celkom slušné divadlo. Autíčko sme dostali na skúšku až v novembri a tak sme si nemohli vyskúšať jeho plný potenciál, na čo by bolo letné a suché počasie určite vhodnejšie. Za približne 1000 km sme však dostatočne otestovali aspoň tie základné vlastnosti auta. Každý kilometer jazdy a každú zákrutu sme si užili. K tomu, že je auto stvorené na zábavu pridáva aj fakt, že vám samo ponúkne prepnutie do režimu N, ak sa pred vami nachádza zaujímavá zákruta. No nie je to skvelý parťák na cesty za zábavou? Čo oceníte pri športovej jazde je naladenie podvozka a N Corner Carving predný diferenciál. Je priam neskutočné, ako to auto dokáže preletieť zákruty. Pri každom výjazde si len budete hovoriť s otvorenými ústami „WOW“. Riadenie je tak tuhé, že po jednom Dobšinskom kopci budete doslova narobení. Kam však zatočíte, tam to auto jednoducho ide. A ten zvuk od výfuku! Zdá sa, že to je o niečo surovejšie ako pri i30 N. Pri otvorenej klapke nezostane i20 N nič dlžné povesti väčšieho Nka. Spotreby pri takomto aute asi nie sú to najdôležitejšie ale zaznamenali sme si aj tie. Nech sa páči. Diaľnica – 8 l/ 100 km, medzimesto 5,8 l/ 100 km a mesto približne 7 l/ 100 km. Kombinovaná spotreba za celý náš test vyšla na 7,5 l/ 100 km.
9.jpg
V meste a na rozbitej vozovke toto nadšenie z jazdy opadáva a skutočne tvrdé naladenie podvozka vám poriadne vytrasie chrbticu. Je veľká škoda, že menší Hyundai i20 N nedostal elektronicky nastaviteľné pruženie po vzore i30 N. Pri dlhších presunoch pôsobí rušivo aj zvuk, ktorý preniká do kabíny. Ťažko povedať, či je dotváraný aj z reproduktorov, no pri akomkoľvek jazdnom režime to vnútri viac, či ešte viac hučí. Takto sa skôr prikláňame k názoru, že pre väčšinu ľudí toto nebude „daily car“. Čo však nevyhovovalo nám, môže vyhovovať ostatným, takže toto je len naša subjektívna výčitka. Priestor pre zlepšenie by sme ešte videli aj v brzdách. Aj napriek tomu, že vpredu sa nachádzajú až 320 mm kotúče, brzdný nábeh nám prišiel celkom pomalý – treba na ne riadne dupnúť. To však nie je problém pre 9 z 10 Nkárov, ktorí si po pár okruhových jazdách tie brzdy aj tak menia, všakže?
10.jpg
Zhrnuté a podčiarknuté – i20 N je unikátne a zábavné autíčko. V čom unikátne? Predovšetkým v cene a následnej hodnote, ktorú dostanete. Nie, nie je pre každého. Nie, nie je najrýchlejšie vo svojej triede. Nie, nie je na denné jazdenie rozbitými mestskými cestami. Je však extrémne návykové, hravé, presné v riadení a aktuálne je to aj vstupná brána do sveta N. Vyčarí vám úsmev na tvári pri každom zošliapnutí plynu a za každou prejdenou zákrutou. A presne o to ide, keď premýšľate nad kúpou takéhoto auta – o radosť z jazdy! Ale opatrne, toto nie je žiadna hračka ale seriózne motoristické náčinie, ktoré vás za chybu, možno sem-tam, aj nakope.
11.jpg

PLUSY
+ cena
+ dizajn
+ dynamika
+ jazdné vlastnosti
+ disky a značené pneumatiky
+ infotainment (najmä súvisiace s N)

MÍNUSY
- slabé stretávacie svetlá
- tvrdé nastavenie podvozku (na denné jazdenie)
- BOSE audiosystém


ZÁKLADNÉ TECHNICKÉ INFORMÁCIE
Motor: 1,6 T-GDi - 150 kW/ 204 k, max. kr. moment 275 Nm
Prevodovka: 6-stupňová manuálna

Celková dĺžka (mm): 4075
Celková šírka (mm): 1775
Celková výška (mm): 1440
Rázvor (mm): 2580
Minimálna svetlá výška (mm): 130
Objem batož. priestoru (l): 352/1 165



Základná cena: 23 390 EUR
Testovaný model: 25 980 EUR (Techno pack, lakovaná strecha, Dragon Red lak)


Foto:
Tomáš Hajzer
Erik Čarný