Áno, aj tak by sme mohli pomenovať aktuálny model Hyundai Santa Fe a v ničom by sme neklamali. Pre mnohých z vás už nejde o novinku, keďže je s nami už od konca roka 2020. My sme sa k testu dostali až nedávno. Každý prejdený kilometer sme si však patrične užili a preto nám, dúfam dovolíte, podeliť sa s vami o naše pocity a postrehy.
Hyundai predstavil 4. generáciu svojho vrcholového SUV v roku 2018. Prešli dva roky a na svetlo sveta prišli prvé obrázky modernizovaného Santa Fe. O pár mesiacov na to, bolo dostupné na európskom trhu. Celé to bolo veľmi rýchle a dva roky sú pre automobil krátky životný cyklus. To však snáď nikomu nevadí. Hyundai vyšperkoval úplne všetko, čo sa dalo a postavil prémiové SUV s nádherným dizajnom za ešte stále rozumnú cenu.
Po dlhých mesiacoch sme sa teda, vďaka Hyundai Slovensko, mohli posadiť za volant tohto kolosu a prežiť s ním pár dní a pár stoviek kilometrov. Od importu sme mali zapožičanú verziu Santa Fe Hybrid s elektrifikovaným motorom 1.6 T-GDi HEV s výkonom 169 kW. Áno, teraz ste možno pretočili očami. „Do takého SUV benzín nepatrí! Bože hybrid! Pre boha všade to pchajú!“. Áno, do takéhoto SUV patrí nafta a preto je v ponuke aj naftová verzia 2.2 CRDi s výkonom 148 kW. Rovnako však do takéhoto SUV patrí aj benzínový hybrid. A to je fakt. Hyundai to vie a mal by to vedieť aj každý potencionálny záujemca. Veľké percento všetkých veľkých SUV jazdí prevažne v meste. A práve pre tieto podmienky je hybridné Santa Fe, ako stvorené. Krátke trasy? Žiaden problém. Časté križovatky a semafory? Žiaden problém. Zápchy? Pche! Spotreba? 5,2 l/ 100 km. Ale o tom potom.
Najskôr musíme spomenúť dizajn. Ten je naozaj úžasný. Za nás je to aktuálne najkrajší model v portfóliu značky na našom trhu. Bez skromnosti. Santa Fe pôsobí robustne, hodnotne a veľmi vyspelo. Prvý pohľad upúta široká maska chladiča, ktorá nadväzuje na predné full LED svetlá. Celú masku zo spodnej strany lemuje chrómová lišta, ktorá dotvára celistvý dizajn. Nový svetelný podpis LED denného svietenia v tvare T je už potom len čerešnička na torte celej prednej časti auta. Vzadu nájdeme taktiež vylepšenia. Zadné svetlá sú po novom prepojené a majú novú grafiku. Okrem cúvacieho svetla je vzadu kompletná LED technológia. Už len malý krôčik k dokonalosti. Zmizli nám koncovky výfuku, ktoré už Hyundai nechcel priznávať a pribudla nám krásna červená odrazová lišta. Funkčné, jednotné a uhladené. Santa Fe dospelo a veľmi mu to pristane. Pokochali sme sa snáď pred každým nastupovaním.
V interiéri je to už iný vesmír. Z predfaceliftovej verzie tam nezostal kameň na kameni. Pôvodné Santa Fe z roku 2018 sa, v tej dobe, v interiéri príliš nelíšilo od svojho menšieho brata Hyundai Tucson. Teraz je to však úplne iná káva. Keď otvoríte vodičove dvere, uvidíte prémiu. Elegantné, pohodlné sedadlá, nový volant, nové digitálne budíky, nový displej infotainmentu a úplne novú stredovú konzolu s tlačidlovým ovládaním automatickej prevodovky Shift by wire a krásnym otočným voličom jazdných režimov. Použité materiály sú už len na pohľad prvotriedne! Žiadne tvrdé a nepekné plasty. Kožou potiahnutá palubná doska, stredová konzola aj lakťové opierky či semišová strecha v čiernej farbe. Radosť si sadnúť a jazdiť.
Pred vodičom sa vystriedali klasické analógové budíky novými digitálnymi s uhlopriečkou 12,3“. Nemajú síce vymoženosti, aké ponúka nemecká konkurencia, poteší však jemné rozlíšenie a pekná grafika. Tá sa mení na základe osobného nastavenia alebo v závislosti od nastaveného jazdného režimu. Čo sme vnímali ako mínus je absencia otáčkomera. To sa pravdepodobne týka len hybridnej a plug-in hybridnej verzie, no svoje miesto by mal mať otáčkomer aj tam. Dôležité informácie sú vodičovi premietané aj prostredníctvom head-up displeja priamo na čelné okno. Zobrazenie je ostré, ľahko čitateľné a dobre nastaviteľné. Vďaka tomu má vodič potrebné informácie vo svojom zornom poli a nemusí tak nikam skláňať zrak. Ďalšia obrazovka na palube patrí infotainmentu. Tento displej je nám dobre známy už z iných modelov. Systém je plynulý, zobrazenie a grafika perfektná a rozmer 10,25“ je tak akurát. Zabudovaná navigácia pracuje s kvalitnými mapovými podkladmi TomTom a spolu s LIVE informáciami o premávke vás bezproblémovo dovedie do vášho cieľa. Vo výbave nami testovaného auta bol aj audiosystém Krell, ktorý sa staral o pekný čistý zvuk na palube. Celkovo má toto Hyundai zvládnuté veľmi dobre. Jediná výčitka je len smerom na konektivitu. V aute tejto triedy by sme už očakávali bezdrôtové Android Auto a CarPlay.
Stredový tunel môže na prvý pohľad pôsobiť neprehľadne ale opak je pravdou. Je robustný, dobre vypracovaný a kombinuje kvalitné materiály. Nájdeme na ňom množstvo hardvérových tlačidiel, čo sa už v dnešnej dobe nenosí. Osobne sa nám to však páči viac, ako dotykové displeje. Každé tlačidlo má svoje miesto a svoju jedinečnú funkciu. Po pár kilometroch jazdy sme si zvykli a ovládali všetko naslepo. Čo by sme mohli vyzdvihnúť je perfektne zapracovaný držiak na smartfón s integrovanou Qi nabíjačkou. Telefón doň zasúvate tak, že je zafixovaný vo vertikálnej polohe. Neruší a neláka tak vodiča k tomu, aby sa naň pozrel či vzal ho do ruky počas jazdy. O to viac zamrzí absencia bezdrôtových služieb Android Auto a CarPlay. Aj tu je však jedno mínus – lakťová opierka, ktorá nie je nijako polohovateľná. Nemusí tak vyhovovať úplne každému vodičovi. Spomenúť musíme aj extrémne pohodlné sedadlá s výborným tvarovaním a elegantným kosoštvorcovým prešívaním. Tie sú samozrejme elektricky polohovateľné s pamäťou pre vodiča, vyhrievané a taktiež ventilované. K dokonalosti chýba len masážna funkcia. Kosoštvorcový vzor sa nachádza aj na výplniach dverí a tak spolu všetko krásne ladí. Náš interiér v prevedení Camel kombinoval čiernu a béžovú farbu. Kombinácia pekná, avšak čiernohnedý Cognac pôsobí z fotiek ešte elegantnejšie.
Ako sme v úvode spomenuli, testovali sme hybridnú sústavu 1.6 T-GDi HEV. Tu je benzínový turbomotor spriahnutý so 44,2 kW elektromotorom, ktorému dodáva šťavu 1,49 kWh lítium-iónová polymérová batéria. Kombinovaný výkon je teda na úrovni 169 kW, resp. 230 k a 265 Nm. O hladké radenie sa stará nová automatická 6-stupňová prevodovka s hydromeničom. Pre verziu 2.2 CRDi s výkonom 148 kW a krútiacim momentov 440 Nm je vyhradená 8-stupňová dvojspojková automatická prevodovka. Hybrid s výkonom 230 koní, pri váhe približne 1900 kg, nie je žiadny športovec. Na pohodlné jazdenie a hltanie každého kilometru však dostačuje a v režime Sport sa nemusíte báť o dynamiku, napríklad, pri predbiehaní. S autom to hýbe celkom slušne. V meste, do ktorého cieli práve hybridná verzia, je tento koráb ako ryba vo vode. Pri čisto mestskom jazdení sme počas testu dosahovali spotreby 4,5 – 5,8 l/ 100 km. Rovnako výborné výsledky sme mali aj pri jazdení okreskami pri dodržiavaní povolených rýchlostí. Tam sa držala spotreba do 6 l/ 100 km. Naozaj výborné hodnoty. Kde sa už výhody voči naftovému SmartStreamu 2.2 CRDi strácajú, sú diaľnice. Pri tempomate a rýchlosti 140 km/ h si Santa Fe vypýtalo 8,3 – 9,4 l/ 100 km. Ani to však nie je na tak veľké a ťažké auto žiadna tragédia. Je však jasné, že ak si Santa Fe budete vyberať, ako služobné vozidlo na dlhé cesty, vhodnejší bude práve naftový motor.
Jazda modernizovaným Santa Fe je pohodlná. Aj napriek tomu, že sa v tomto SUV nenachádza vzduchové pruženie, podvozok je nastavený veľmi dobre. O tom svedčí aj fakt, že si môžete Santa Fe vybaviť aj 20-palcovými diskami. O jazdný komfort sa postarala najmä nová platforma, vďaka ktorej sa podarilo znížiť ťažisko celého auta. Toto SUV je preto, aj napriek svojim rozmerom, v zákrutách veľmi sebavedomé, bez zbytočného nakláňania. Ak by ste chceli vystúpiť zo zóny úplného komfortu, môžete si prepnúť jazdný režim na Sport. Vtedy sa, okrem iného, zmení odozva pruženia. Podvozok stuhne a prejazdy zákrutami budú o niečo zábavnejšie. Auto si drží stopu a ide krásne za volantom – máme vyskúšané. Väčšinu času však budete jazdiť v režime Comfort, resp. Eco (pre hybrid). Blázniť sa s rodinným SUV predsa len nie je taký častý jav. Okrem dobre naladeného podvozku prispieva ku jazdnému komfortu aj ticho na palube. Odhlučnenie auta je zvládnuté priam excelentne!
Neviem či sa nám podarilo spísať všetko, čo sme chceli. Myslíme, že ani nie. Toľko by sa vám už čítať nechcelo. Zhrnuli by sme to teda tak, že modernizovaný Hyundai Santa Fe je naozajstnou vlajkovou loďou tejto kórejskej značky. A to v pravom slova zmysle. Aj napriek niekoľkým nedostatkom si zaslúži pozornosť každého, kto hľadá perfektne vybavené luxusné SUV s cenovkou pod 50 000 EUR. Za túto cenu dostanete nádherný kus auta s množstvom efektívnych asistenčných systémov a výbornými jazdnými vlastnosťami.
A nie, Hyundai nám za toto neplatí. Len by sme to auto naozaj chceli mať!
PLUSY
+ asistenčné systémy
+ 360° kamery s výborným rozlíšením
+ pohodlie
+ vnútorný priestor
+ dizajn
+ batožinový priestor
+ opcia 7-miestej verzie
+ prekrytie prahov
MÍNUSY
- lakťová opierka
- CarPlay/Android Auto len cez kábel
- zvláštne rozmiestnené ambientné osvetlenie
- predné LED svetlá bez rozšírených funkcií
- disky (v hybride bez možnosti výberu)
ZÁKLADNÉ TECHNICKÉ INFORMÁCIE
Motor: 1,6 T-GDi - 169 kW/ 230 k, max. kr. moment 265 Nm
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Celková dĺžka (mm): 4785
Celková šírka (mm): 1900
Celková výška (mm): 1685
Rázvor (mm): 2765
Minimálna svetlá výška (mm): 176
Objem batož. priestoru (l): 634 - 831 /1 704
Základná cena: 42 990 EUR
Testovaný model: 49 750 EUR (Premium, Luxury pack, metalický lak)
Foto: Tomáš Hajzer