Pred pár mesiacmi sme mali možnosť vyskúšať si ostrú Nkovú Konu. Bolo to síce ešte v zime (február), kedy sme si nemohli užiť jej potenciál a silu, no aj tak vám vieme poskytnúť zopár našich dojmov. Dlhšie sme to odkladali, aj keď po jazde v Kona N sme mali všetky názory utrasené takmer okamžite. A to doslova.
Na úvod je dobré si povedať, že žiadna extrémna zmena v technike oproti i30 N a i30 Fastback N sa nekoná. Stále je pod kapotou 2-litrový preplňovaný T-GDi motor s výkonom 206 kW, resp. 280 koní. Max. krútiaci moment 392 Nm a zrýchlenie z 0 na 100 sa udáva 5,5 sekundy. To všetko spolupracuje s 8-stupňovou DCT prevodovkou, ktorá tomu autu extrémne svedčí. Pri Kona N, nie je možná opcia s manuálom. To, čo už dobre poznáme teda Hyundai prezliekol do SUV/crossover kapoty, aby svoj top produkt ponúkol ešte širšej palete zákazníkov.
![4.jpg](./download/file.php?id=891&sid=5022f663b3334e4ade28f020d3637905)
Vyššia svetlá výška (o cca 4 cm viac ako i30 N) a tvar karosérie si vybrali svoju daň. Aby mala Kona N porovnateľné jazdné vlastnosti ako ostatné Nkové modely, podvozok je pritvrdený o čosi viac v porovnaní s i30 N. Eliminuje sa tým nakláňanie v zákrutách, ale nanešťastie aj váš komfort, keď nechcete ísť práve ostro. Toto tuhšie nastavenie je totiž citeľné aj v normálnom režime podvozka. V konečnom dôsledku ale zákazník, ktorý siaha po ostrom N modeli od Hyundai, musí očakávať, že úplný komfort nebude priorita.
![6.jpg](./download/file.php?id=893&sid=5022f663b3334e4ade28f020d3637905)
Jazdiť s Nkom je zážitok. Vyčarí vám úsmev na tvári a nemusíte preto robiť nič zvláštne. Stačí len stláčať plyn. Funguje to aj pri Kona N? Áno, funguje. A veľmi dobre. Je v niečom výnimočná? Špecifická? Vyniká spomedzi iných N modelov? Ani nie. Je to jednoducho Nko. Snaží sa len prihovoriť niekomu, kto chce vyšší posed. Kto ide sem-tam cez víkend na chalupu a potrebuje o niečo vyššie auto. Presne pre týchto ľudí je tu Kona N. Ak ju však prevetráte po okreske alebo na okruhu, nebudete poznať rozdiel. Tak dobre je postavená. Jazdí na jednotku.
![18.jpg](./download/file.php?id=906&sid=5022f663b3334e4ade28f020d3637905)
Kone pod kapotou a prevodovka sú naozaj návykové. Vodič sa nemusí starať o nič iné, len o to, čo sa deje pred autom. Prevodovka je rýchla, agresívne kope a vďaka tomu je pocit za volantom úžasný. Čo sme si pri jazdení všimli je to, ako je výfuk odizolovaný od kabíny. V porovnaní s predfaceliftovým i30 N je naozaj menej počuť. A to aj v tom najostrejšom N režime. Aby sme počuli, či je klapka otvorená, museli sme otvoriť okno. Naozaj. Až vtedy bolo počuť charakteristické praskanie z dvojice koncoviek výfukov. Na jednu stranu je to dobré, pretože v predfacliftovom Nku to pri normálnej dlhšej jazde mierne vadilo, ale aby sme to nevedeli identifikovať v N režime? To je trochu škoda. Nevadí. Riadenie je tvrdé a ostré. Auto počúva pokyny vodiča a zatáča presne tam, kam chcete. Vďaka patrí aj samosvornému diferenciálu. Ó, a aby som nezabudol - to veľké červené tlačidlo na volante. Vraj NGS - N Grin Shift. Vďaka tomuto zázračnému gombíčku vie ísť Kona N na krátky čas na maximálny možný výkon. Kona vtedy vystrelí tak, že vás doslova zhltne sedadlo. Wow efekt zaručený! Ak by vás zaujímala spotreba, tak tú môžeme ohraničiť od 7,5 l/100 km pri pokojnej jazde, až po cca 30 l/100 km pri tej dynamickej, okruhovej. Ale to je zrejme najmenej podstatný údaj, keď si kupujete auto pre radosť a pôžitok. Či?
![19.jpg](./download/file.php?id=905&sid=5022f663b3334e4ade28f020d3637905)
Kona N, svojim vzhľadom, zrejme neuľahodí oku každého človeka, no svoju cieľovku si nájde. Na druhej strane, športovo ladený packet dáva autu šmrnc a tak priťahuje pohľady aj tých ľudí, ktorým sa Kona za normálnych okolností nepáči. Dialo sa nám to počas celého týždňa. Široká predná maska, masívny zadný difúzor a kufor s charakteristickým N spoilerom. Nie je sa čomu čudovať. Exteriér kričí celkom nahlas, že to nie je len také auto. Tu by sme naozaj nemali čo vytknúť. Je však škoda, že v interiéri to nie je až také Nko, ako by mohlo byť. Napríklad také sedadlá, kde v základe chýba možnosť nastavenia dĺžky sedáku. Pritom sa podobajú na tie z i30 N, kde táto možnosť je. Zaostáva aj v takých drobnostiach, akými sú napríklad páčka na otváranie palivovej nádrže, absentujúci doťah na spolujazdcovom okne, či tenučká stropnica, ktorá tu strechu neizoluje tak dobre ako v i30. V niektorých veciach je ale Kona modernejšia a lepšia. Sedadlá sú ventilované, dôležité údaje si viete premietať na head-up displej a kabínu rozozvučíte vďaka perfektnému audio-systému značky Krell.
![16.jpg](./download/file.php?id=903&sid=5022f663b3334e4ade28f020d3637905)
Kona N je plnokrvným Nkom. Vyzerá, jazdí, a aj znie ako Nko. Je to však auto, ktoré sa vám buď páči alebo nie. Nič medzi. A tak je to aj u nás v HKS. Štefan by šiel radšej opäť do i30 N, ja by som bral všetkými desiatimi práve Konu. A čo vy?
PLUSY
+ výkon, dynamika, prevodovka
+ jazdné vlastnosti
+ disky a značené pneumatiky
+ infotainment (najmä súvisiace s N)
+ fun faktor a wow efekt
MÍNUSY
- slabé stretávacie svetlá
- lacnejšie pôsobiaci interiér
- malý utopený prístrojový štít pred vodičom
ZÁKLADNÉ TECHNICKÉ INFORMÁCIE
Motor: 2,0 T-GDi - 206 kW/ 280 k, max. kr. moment 392 Nm
Prevodovka: 8-stupňová dvojspojková automatická
Celková dĺžka (mm): 4 215
Celková šírka (mm): 1 800
Celková výška (mm): 1 565
Rázvor (mm): 2600
Minimálna svetlá výška (mm): 173
Objem batož. priestoru (l): 361/1 143
Základná cena: 37 490 EUR
Testovaný model: 38 080 EUR (Sonic Blue lak)
Foto:
Erik Čarný
Nežiadajte ma prosím o pomoc cez súkromnú správu. Ďakujem.